جلسه پنجم

امروز جلسه پنجم بود و واقعا با کنجال مشکل دارم و شدبدا اذیتم میکنه، مخصوصا چشم و سرم درد میگیرد و غیر از اون مشکل خاصی ندارم با صحبت با استاد فهمیدم که چاکراه پنجمم را باید تقویت کرده و گرفتگیهاشو بر طرف کنم و دلیل بیشترش گرفتگی چاکراه پنجم می باشدو بعد از دریافت یکسری اطلاعات عمومی که همراه فایل راهنمای چاکراه ها که خودم تکمیلش کردم به سراغ درسهای این هفته رفتیم .
با توجه به این که در دوره سم زدایی امکان کمبود مواد مقوی در بدن می شود برای تامین موادی از قبیل کلسیم، آهن و … مواردی شروع کردند.
اول اینکه شیر بادام را تهیه کنم و صبح ناشتا بخورم و شیر بادام موجب جبران کمبود آهن و کلسیم و همچنین افزایش قدرت ایمنی بدن میشه، طرز تهیه آن این است که شب 10 عدد بادام خام را در یک لیوان آب خیس کنیم تا صبح روز بعد. فردا صبح ابتدا بادام ها را پوست میکنیم و آب بادام ها و بادام را در میکسر میریزیم و شیر بادام تهیه می شود.
برای تامین آهن نیاز به تهیه آهن به روش صفحه جزوه می باشم.
و روزی عصرها یک لیوان آب پرتقال یا لیمو و یا نارنگی طبیعی دارم.
بعد از آموزش های فوق نوبت به مدیتیشن جدید رسید. در این روش بعد از نشستن صحیح تمرکز را به حلق میدهیم و کلمه او را با نصف نفسمان و با صدای نسبتا بلند و با هر حسی که داریم میگوییم حسمان هر چه هست( خشم، ناراحتی ، غم ، شادی و …) و بعد به آرامی دهان را بسته و ام یا همان میم را میگوییم و در این زمان حواسمان به سرمان می دهیم.
مدیتیشن OM تاثیر بسزایی در کل بدن دارد.

سلامت باشید

جلسه چهارم

امروز روز خیلی سختی بود ، بسیار سخت و بسیار اذیت کننده.
اصلا پیش بینی چنین شرایطی رو نمیتونستم داشته باشم و توصیه میکنم حتما این شرایط رو زیر نظر مربی انجام بدین.
اول که برنامه هفته گذشته رو مرور کردیم و دکتر توصیه هایی داشتندو برنامه غذایی هفته چهارم رو بهم تاکید کرد که توی جزوه هم اومده و پرهیزهایی دادند.
بعد در خصوص کنجال و مزایای آن صحبت کردیم و طبق قرار هفته قبل من ناشتا سر کلاس بودم و گفتند که آنرا در این جلسه تمرین میکنیم.
قبل از کنجال قرار شد صفحه مخصوص استاد را امتحان کنیم و من هیچ شناختی از آن نداشتم و خیلی عادی نسبت به آن فکر میکردم اصلا آمادگی این همه سرایط سخت را نداشتم.
یک صفحه مشکی بود که روی آن صفحه های بسیار کوچکی بود آنرا جلوی خودم گذاشتم و قرار شد روی آن بروم و سرپا بایستم. چشمتان روز بد نبیند ، چون نمیدونستم چی هست واقعا شوکه شدم. اون صفحه سفید یک سری پایه کوتاه بود مثل میخ که باید روی آن بیاستیم واقعا درد داشت ولی دکتر تاکید میکرد که بهیچ عنوان حرکت نکنم و با آرامش وایستم.
دقایق بسیار سخت و ددناکی بود و راستش خیلی هم داد زدم ولی حدود 5 دقیقه وایستادم و آخر سر در حالی که داشتم میافتادم استاد منو آورد پایین و واقعا سخت بود ولی الان که فکر میکنم میبینم که باز هم میخوام امتخانش کنم.
بعد از مدیتیشن نوبت به کنجال رسید ، اول استاد یک پارچ آب ولرم و نمک را بمن داد که با لیوان بخورم و خوردن آن بسیار وحشتناک بود و حس خوردن آب دریارو داشت و بعد از خوردن کل پارچ چند حرکت آسانا نوبت به برگرداندن کل اون آب و نمک شد.
آن هم باید ته حلق را با دو انگشت لمس می کردم و کل اون آب را برگردانم.
امروز روز وحشتناک و دردناکی بود و بعد از کلاس هم درد پا داشتم و هم چشمهام وحشتناک درد میکرد.
باشد که رستگار شویم

طرز تهيه ماکاروني با سويا + چگونه سويا را خوشمزه كنيم؟

طرز تهيه ماکاروني با سويا

مواد لازم :
ماکاروني فرمييک بسته
پيازدرشت يک عدد
بزرگ سويا دو پيمانه
فلفل دلمه اي متوسط يک عدد
پودر آويشن دو قاشق چاي خوري
زردچوبه يک قاشق چاي خوري پر
رب گوجه فرنگي
نمک و فلفل به اندازه لازم

طرز تهيه :

ابتداسويا را در آب گرم خيس کنيد و يکي دو ق.س سرکه در آن بريزيد و بعد از نيم ساعت در صافي ريخته و با دست خوب بفشاريد تا آب سويا کاملاً گرفته شود.بعد داخل ماهي تابه و بدون روغن بريزيد و چند دقيقه بدون روغن روي حرارت هم بزنيد تاآب باقي مانده در سويا تبخير شود.
حالا سويا را کناربگذاريد تا بعد.
پياز را ريز خرد کنيد و باچند قاشق روغن تفت دهيد تا نرم شود، فلفل دلمه اي را ريز خرد کنيد وهمراه سوياي آب گرفته ،پياز و دو قاشق آبغوره اضافه کنيد وپنج شش دقيقه تفت دهيد و نمک و فلفل و زردچوبه و آويشن و رب گوجه فرنگي را به آن اضافه کنيد و حدود سه چهاردقيقه ي ديگر تفت دهيد و سپس يک و نيم پيمانه آب درون آن ريخته و اجازه دهيد با حرارت کم بپزد و به روغن بيفتد.
در يک ظرف مناسب آب به اندازه لازم ريخته و با دوسه ق.غ خوري نمک ، روي حرارت بجوشانيد، وقتي آب جوشيد ماکاروني را داخل آب جوش ريخته و اجازه دهيد تا ماکاروني بپزد. بعد از پخت ، ماکاروني را در صافي ريخته و دوسه ليوان آب روي آن بريزيد تا نمک اضافي آن گرفته شود.بعد داخل ظرفي که مي خواهيد ماکاروني را دم کنيد ، کمي روغن ريخته و روي حرارت گذاشته تا گرم شود بعد ظرف رااز روي حرارت برداريد و يک تکه نان لواش ،
به عنوان ته ديگ بگذاريد .بعد مخلوط سويا و ماکاروني آبکش شده را با هم مخلوط کنيد وروي ته ديگ بريزيد و با دم کني و شعله پخش کن حدود بيست دقيقه با حرارت ملايم دم کنيد.وسپس ميل کنيد.

************
چگونه سويا را خوشمزه كنيم؟
حتما در مورد سويا مطلب زياد خوانده ايد و گاهى از آن در تهيه غذاهاى مختلف استفاده كرده‌ايد. اما با بو و طعم آن هنوز

مشكل داريد و يا به خاطر نفخ زيادى كه ايجاد مى‌كند حاضر به استفاده دوباره از آن نيستيد.
اما من با روشى كه به كار بردم علاوه بر آنكه به طور كامل طعم و بو و حتى نفاخ بودن آنرا از بين بردم ، همچنين چند غذاى لذيذ به ليست غذاهاى خانواده اضافه كردم.
پياز در غذاهاى رژيمى و سالم نقش اساسى دارد. البته به شرطى كه از آن به شكل درست استفاده كنيم.
در اين روش استفاده از  پياز و چند ادويه و گرفتن آب سوياى خيس كمك زيادى به شما مى‌كند كه يك غذاى خوب و خوشمزه داشته باشيد.
در اينجا من ابتدا طرز تهيه خوراك سويا و سيب زمينى را آموزش مى‌دهم و در ادامه طرز پخت همبرگر گياهى. اميدوارم اين پست براى شما هم قابل استفاده باشد.

طرز تهيه خوراك سويا و سيب زمينى :
سويا : يك و نيم ليوان
پياز متوسط : 2 عدد
پودر تخم گشنيز : نصف قاشق غذاخورى
ادويه كارى : نصف قاشق غذاخورى
پودر سير : نصف قاشق غذاخورى
نمك و فلفل : مقدارى
روغن : 3 قاشق غذاخورى
سيب زمينى متوسط : 3 عدد

طرز تهيه : سيب زمينى‌ها را پوست گرفته و نگينى خرد كرده و با آب و كمى نمك بپزيد ولى له نشود و سپس آبكش كنيد.
سويا را در آب ولرم 30 دقيقه خيسانده و سپس آب آن را خارج كنيد. براى اين كار سوياى خيس را در پارچه اى ريخته و آن را محكم فشار دهيد تا آب آن خارج شود. چون خود اين آب يكى از عوامل نفخ سوياست.
با يك چاقوى تيز و روى تخته مخصوص آشپزى سويا را ريز خرد كنيد.
پياز‌ها را خرد كنيد و در ظرف پخت با 1 قاشق روغن خوب مخلوط كنيد و سپس شعله زير آن را روشن كنيد و 2 دقيقه با حرارت كم تفت دهيد و سپس سوياى خرد شده را روى پياز‌ها بريزيد و در ظرف را ببنديد.
2 يا 3 دقيقه كه گذشت در ظرف را باز كرده و مواد را كمى هم بزنيد. حرارت در تمام مدت پخت بايد كم باشد چون از روغن كم استفاده مى‌كنيم.
مرتب در ظرف را باز كنيد و هم بزنيد و بعد از 10 دقيقه 2 قاشق روغن اضافه كنيد و در اينجا ادويه ها را هم روى مواد ريخته و خوب تفت دهيد. با فاصله كم سر بزنيد كه ته نگيرد و مرتب هم بزنيد تا هم پياز ها كوچكتر شوند و هم ادويه ها خوب تفت بخورند.
سيب زمينى‌هاى پخته را هم اضافه كرده و نمك و فلفل زده و چند دقيقه سيب زمينى‌ها را همراه مواد تفت دهيد و سپس شعله را خاموش كنيد.

نكته : پودر تخم گشنيز هم خوشبو كننده و طعم دهنده اين غذاست و هم ضد نفخ است.
نكته : با همين مواد و اضافه كردن كمى جعفرى خرد شده مى‌توانيد سمبوسه هاى خوشمزه هم درست كنيد.

طرز تهيه همبر‌گر گياهى :

مواد لازم :
سويا : يك و نيم ليوان
پياز : 2 عدد متوسط و نگينى خرد شده
هويج و كدوى متوسط : هركدام 3 عدد درشت رنده شده
تخم مرغ : 1 عدد
خمير 1 نان باگت (درشت پودر شده)
پودر تخم گشنيز و ادويه كارى پودر سير : هركدام نصف قاشق غذاخورى
زرد چوبه و نمك و فلفل : مقدارى
روغن براى سرخ كردن

طرز تهيه : سويا را به روش بالا (خوراك سويا و سيب زمينى) آبكش و سپس چرخ كنيد.
همه مواد را در ظرف ريخته و خوب مخلوط كنيد و 10 دقيقه استراحت دهيد تا خمير باگت آب مواد را به خود جذب كند و دوباره كمى ورز دهيد. مي بينيد كه چسبندگى مواد بيشتر شده است.
از مواد به اندازه يك پرتقال درشت جدا كرده و به شكل همبر فرم داده و با كمى روغن و حرارت متوسط سرخ كنيد.

نكته : وقتى پياز را نگينى خرد كنيد موقع سرخ شدن همبرها خوش طعم و خوش بو مى‌شوند.

جلسه سوم یوگا

به هفته سوم رژیم پاکسازی رسیدم.
کمی سخت شده اما تجربه های خوبی هم کسب کردم.
یکی از کارهایی که این هفته انجام دادیم درست کردن ماکارونی با سویا بود. من که اصلا تجربه پخت سویا رو نداشتم برای اولین بار و با کمک اینترنت و dvd آموزش گیاهی ماکارونی بسیار دلچسبی درست کردم و واقعا خوشمزه شده بود.
در یک پست جداگانه طرز تهیه سویا رو براتون میزارم و توصیه میکنم حتما مصرف کنید. مقوی ، سالم و واقعا خوشمزه است.
این هفته آگنی سار را به کارهای صبح اضافه شد.
آگنی سار یعنی دفع مواد سمی و در این روش آگنی سار صبح پس از شستن زبان، دو لیوان آب، در هر لیوان یک قاشق چایخوری نمک و نصف لیمو ترش را میریزیم کل دو لیوان را میخوریم.
بعد از خوردن آنها در محیط یوگای خود چهارزانو نشسته و انگشت وسط خود را درون ناف و مابقی انگشتان چسبیده به هم روی شکم می گذاریم و دست را بدون جمع کردن شکم به داخل فشار می دهیم و چند ثانیه نگاه می داریم و سپس رها میکنیم.
این عمل در روز اول با 30 عدد شروع میشود و هر روز 3 عدد به آن اضافه میکنیم تا به 60 برسیم.
من خودم 3تا 10 تا شروع کردم و هر دفعه یکی به سه مرحله ام اضافه میکنم.
در صفحه 81 جزوه مزایای آگنی سار و موانع آن آمده است.
ورزش های اضافه شده این هفته:
پس از انجام تمرینات ایستاده هفته های قبل ابتدا بصورت تاد آسانا بایستید و دستها را کشیده به سمت جلو بگیرید و انگشتها را کاملا از هم باز کنید، در این حالت زانو ها را خم کرده و بصورت نیمه نشسته قرارگیرید در حالت بازدم است و بعد دوباره بایستید که دم انجام می دهیم.
بعد تمرینات نشسته است که روش نشستن در صفحه 11  جزوه به نام داندآسانا آمده و حرکات پاوان موکت آسانای پا را مطابق صفحه 10 جزوه انجام می هیم بعد حرکت نیم پروانه و اگر تمرینات خوب پیش رفت و توانستیم پروانه را انجام میدهیم.
تمرینات بعدی خوابیده است که روش خوابیده به پشت ( شاواسانا) در صفحه 10 جزوه آمده و تمرینات آن وضعیت قفل پا ( صفحه 13) و پیچ ساده خوابیده در صفحه 14 می باشد.
فیلمهای آموزشی این هفته شامل مدیریت استرس در قالب چهار dvd بوده و در جزوه نیز بخش آیورودا، استرس و پاکسازی مطالعه شود.
خیلی داره سخت پیش میره.
خدا کمکم کنه