1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد
2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آ
ای بابا کدوم ایرونی اینکارهارو کرده ،شما جمع بستی برای یک ملت؟!
واقعا عالی است که مطالب مفید این چنینی را به اشتراک می گذارید.
لازم به ذکر است بر روی پدال گاز بسیاری از خودرو های دنده اتومات نیز نباید بعد از استارت زدن فشاری وارد کرد.
دستت درد نکنه پسر،خیلی عالی و آموزنده بود
درباره موردی که به بنزین سوپر اشاره کردین، باید بگم که در ایران بنزین سوپر اگه بدتر از معمولی نباشه، بهتر نیست!!!…چندی پیش نمایندگیهای فروش شرکت هیوندایی در ایران اقدام به آگاه سازی مشتریان در جهت عدم استفاده از بنزین سوپر کردن که البته با فشاری که از طرف مسئولان ایجاد شد، دست از اینکار کشیدند…
در کل مطلب مفید و جدیدی بود برای ایرانیانی مثل من، مرسی…
عالی بود
کلی چیز میز یاد گرفتیم
جالب بود. ای کاش مردم بیشتر به رعایت این مسائل توجه کنن تا خنده اش! مشکل ما زیاد داریم که چند تاشونو هم من میگم
تاکسی های ما معمولاً دری که ماشین پیاده میشه رو دستگیرشو می کنن و دستگیره پنجرشم بر میدارند.
معمولاً پیش اومده که خودم دیدم زنجیز بستن پشت صندلی های جلو که نمی دونم چی بشه یا نشه…
دستشون رو خیلی جاها دیده میشه که راننده ها از پنجره می کنند بیرون! باید یکبار دست یکیشون قطع بشه اونوقت بفهمن که پنجره موقع رانندگی باید بالا باشه!
در خارج از کشور برای ماشین های خاک نشسته یا فرسوده یا کثیف جریمه سنگین باید بپدازند تا دفعه آخرشون باشه اما اینجا ماشین 3 بار تصادف کرده باهاش مسافر اینور و اونور می برن.
خیلی خیلی خیلی زیاد دیدم که راننده کمربند نبسته و تا یه پلیس میبینه از ترس جریمه کمربند رو می کشه اما نمی بنده بعد که ردش کرد ولش می کنه!
و … که خودتون حتماً شاهدشون بودید. بازم ممنونم
درباره مورد 18:
دوست عزیز، برای ماشینی مثل پراید یا پیکان یا آردی که فنشون خود به خود روشن نمیشه چکار کنیم اونوقت؟
سلام
جالب بود
چیز یاد گرفتم و همین خوشحالم کرد
با اجازت گذاشتمش روی وبلاگم
البته با ذکر منبع !!
مورد 2 رو پارسال که میرفتیم کلاس مربیمون بهمون گفته بود.
مورد 6: بخاطر اینکه خود باد باعث کم شدن سرعت میشه و شتاب رو پایین میاره. مثه اینه که یه نخ بسته باشیم به ته ماشین و زور بزنیم که خودمون رو جلو بکشیم
مورد 7: دقت کردی بیشتر خانوما اینطوری میکنن؟ اصلا انگار پاشون چسبیده به این کلاج
مورد 8: کلاج رو هم بگیری شتاب ماشین بالاتر میره، دقیقا عین اینکه با خلاص برونی
مورد 9: مگه طرف میکشه کنار هر چی بوق بزنی؟ انگار ارث جد بزرگوارشه اون لاین
مورد 10 و 11: همون آب مقطر نیست؟!
مورد 12: بیچاره موتور نالش در میاد. انگار داره تک چرخ میزنه بدبخت.
مورد 13: تا جایی که میتونم بفهمم مثه مورد 12 و 6 میمونه
مورد 14: اصلا یکی از ماده های آیین نامه همینه که کودک رو جلو نشونیم. جریمه نقدی هم داره پلیس گیر بده
مورد 15: یه چیز دیگه هم که میشه اضافه کرد اینه که تا چراغ بنزین روشن نشده باک رو پر کنیم. روسوبات اون ته باک جمع میشن. وقتی چراغ روشن میشه یعنی داره از بنزینای اون ته استفاده میکنه.
مورد 17: کلا نوری بغیر از نور بالا تو ماشینای ایرانی وجود نداره
مورد 18: بعضیا خیال میکنن ماشین سکته میکنه اگه همون موقع خاموشش کنن
مورد 19: بدبخت ترین عضو ماشین همین کلاج
مورد 20: اگه کسی “صکادرات” رو خوب رعایت کنه اینطوری نمیشه دیگه
مورد 21 و 22: من پارسال همین کارو میکردم، اما مربیمون دقیقا همین توضیح رو بهم داد.
مورد 23: کسی که دیگه این چیزا رو تشخیص نده همون بهتر که ماشینش داغون بشه
مورد 24: ااا! همینو دقیقا تو مورد بالاتری نوشتم
خیلی خوب بود مسیح
چقدر ما ایرانیا باحالیم و کسی به رومون نمیاره!!!