کاربران کامپیوتری نرمش های لازم برای اینکه بتوانید راحت کار کنید!

کاربران کامپیوتری نرمش های لازم برای اینکه بتوانید راحت کار کنید!

هنگام کار با رایانه معمولاً چند عضو همواره دچار خستگی و درد می‌شوند. در ادامه نرمش‌های مناسب برای هر یک از این اعضا را شرح می‌دهیم…

زانوها:

در حالی که روی صندلی نشسته‌اید، پای راست خود را دراز کنید و عضلات آن را به صورت کشیده نگه‌دارید. کف پا را به سمت بالا بیاورید و اجازه بدهید ۵ ثانیه در این حالت بماند. حال کف پا را به سمت پایین نگه‌دارید و ۵ ثانیه در این حالت نگه‌دارید

چشم‌ها:

در کار با رایانه اولین عضوی که زود خسته می‌شود چشم است. از آنجا که در این وضعیت تعداد پلک زدن پایین می‌آید و سطح چشم رطوبت خود را از دست می‌دهد، چشم‌ها شروع به سوزش می‌کنند. برای رفع خستگی چشم‌ها بهتر است مطابق تصاویر زیر نرمش‌های مناسبی را برای آنها انجام دهید. ابتدا گردن را صاف نگه‌دارید.
۱- چشم‌ها را به سمت بالا ببرید و ۱۰ ثانیه نگه‌دارید.
۲- چشم‌ها را به سمت پایین بیاورید و ۱۰ ثانیه نگه‌دارید.
۳- چشم‌ها را به سمت راست ببرید و ۱۰ ثانیه نگه‌دارید.
۴- چشم‌ها را به سمت چپ ببرید و ۱۰ ثانیه نگه‌دارید.

دست‌ها:

کار کردن با صفحه کلید و موشواره عامل اصلی خستگی دست‌ها به خصوص مچ دست است. برای رفع خستگی این عضو مطابق شکل زیر انگشت‌ها را در هم فرو برده و پشت دست‌ها را به سمت خود نگه‌دارید. حال دست‌ها را به سمت جلو دراز کنید و تا حد امکان بکشید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و بعد کمی آنها را به سمت خود بکشید. این کار را بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

انگشتان:

کار با صفحه کلید به خصوص در میان تایپیست‌ها علت اصلی درد در انگشتان دست است. برای پیشگیری از این دردها لازم است گاهی استراحت‌هایی به آنها بدهیم و با انجام نرمش‌هایی خستگی آنها را رفع کنیم. کافی است دست‌ها را با فشار مشت کرده و بعد با کشیدن عضلات انگشتان باز کنیم. این کار را بین ۵ تا ۱۰ مرتبه برای هر دست انجام دهید.

مچ دست:

علت عمده دردهای مچ دست کار با موشواره به مدت طولانی است. برای پیشگیری از این دردها باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد کمتر دست خود را روی موشواره نگه داشت. نرمش‌های زیر نیز اگر به طور روزانه و مرتب انجام شوند در کاهش این دردها مؤثر هستند. با یک دست انگشتان دست دیگر را گرفته و سمت بالا بکشید. ۵ ثانیه در این حالت نگه داشته و سپس پشت دست را گرفته و ۵ ثانیه به سمت پایین نگه‌دارید.

شانه و گردن:

رای برطرف کردن دردهای شانه و گردن صاف بایستید. شانه‌ها را به سمت بالا بیاورید و ۵ ثانیه نگه‌دارید و سپس به پایین ببرید. این کار را می‌توانید بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

کارکردن با رایانه در تمام طول روز برای بدن ما مناسب نیست.اگر مجبور هستید در تمام طول روز پشت میز بنشینید، انجام برخی نرمش های ساده باعث بهبود سلامتی و وضعیت جسمی شما می گردد.

نکات:

1) بصورت صحیح و درست پشت یک میز کار یا اداری بنشینید.کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید

2 دیدگاه برای “کاربران کامپیوتری نرمش های لازم برای اینکه بتوانید راحت کار کنید!

دیدگاه ها بسته شده.