جلسه پنجم

امروز جلسه پنجم بود و واقعا با کنجال مشکل دارم و شدبدا اذیتم میکنه، مخصوصا چشم و سرم درد میگیرد و غیر از اون مشکل خاصی ندارم با صحبت با استاد فهمیدم که چاکراه پنجمم را باید تقویت کرده و گرفتگیهاشو بر طرف کنم و دلیل بیشترش گرفتگی چاکراه پنجم می باشدو بعد از دریافت یکسری اطلاعات عمومی که همراه فایل راهنمای چاکراه ها که خودم تکمیلش کردم به سراغ درسهای این هفته رفتیم .
با توجه به این که در دوره سم زدایی امکان کمبود مواد مقوی در بدن می شود برای تامین موادی از قبیل کلسیم، آهن و … مواردی شروع کردند.
اول اینکه شیر بادام را تهیه کنم و صبح ناشتا بخورم و شیر بادام موجب جبران کمبود آهن و کلسیم و همچنین افزایش قدرت ایمنی بدن میشه، طرز تهیه آن این است که شب ۱۰ عدد بادام خام را در یک لیوان آب خیس کنیم تا صبح روز بعد. فردا صبح ابتدا بادام ها را پوست میکنیم و آب بادام ها و بادام را در میکسر میریزیم و شیر بادام تهیه می شود.
برای تامین آهن نیاز به تهیه آهن به روش صفحه جزوه می باشم.
و روزی عصرها یک لیوان آب پرتقال یا لیمو و یا نارنگی طبیعی دارم.
بعد از آموزش های فوق نوبت به مدیتیشن جدید رسید. در این روش بعد از نشستن صحیح تمرکز را به حلق میدهیم و کلمه او را با نصف نفسمان و با صدای نسبتا بلند و با هر حسی که داریم میگوییم حسمان هر چه هست( خشم، ناراحتی ، غم ، شادی و …) و بعد به آرامی دهان را بسته و ام یا همان میم را میگوییم و در این زمان حواسمان به سرمان می دهیم.
مدیتیشن OM تاثیر بسزایی در کل بدن دارد.

سلامت باشید

جلسه چهارم

امروز روز خیلی سختی بود ، بسیار سخت و بسیار اذیت کننده.
اصلا پیش بینی چنین شرایطی رو نمیتونستم داشته باشم و توصیه میکنم حتما این شرایط رو زیر نظر مربی انجام بدین.
اول که برنامه هفته گذشته رو مرور کردیم و دکتر توصیه هایی داشتندو برنامه غذایی هفته چهارم رو بهم تاکید کرد که توی جزوه هم اومده و پرهیزهایی دادند.
بعد در خصوص کنجال و مزایای آن صحبت کردیم و طبق قرار هفته قبل من ناشتا سر کلاس بودم و گفتند که آنرا در این جلسه تمرین میکنیم.
قبل از کنجال قرار شد صفحه مخصوص استاد را امتحان کنیم و من هیچ شناختی از آن نداشتم و خیلی عادی نسبت به آن فکر میکردم اصلا آمادگی این همه سرایط سخت را نداشتم.
یک صفحه مشکی بود که روی آن صفحه های بسیار کوچکی بود آنرا جلوی خودم گذاشتم و قرار شد روی آن بروم و سرپا بایستم. چشمتان روز بد نبیند ، چون نمیدونستم چی هست واقعا شوکه شدم. اون صفحه سفید یک سری پایه کوتاه بود مثل میخ که باید روی آن بیاستیم واقعا درد داشت ولی دکتر تاکید میکرد که بهیچ عنوان حرکت نکنم و با آرامش وایستم.
دقایق بسیار سخت و ددناکی بود و راستش خیلی هم داد زدم ولی حدود ۵ دقیقه وایستادم و آخر سر در حالی که داشتم میافتادم استاد منو آورد پایین و واقعا سخت بود ولی الان که فکر میکنم میبینم که باز هم میخوام امتخانش کنم.
بعد از مدیتیشن نوبت به کنجال رسید ، اول استاد یک پارچ آب ولرم و نمک را بمن داد که با لیوان بخورم و خوردن آن بسیار وحشتناک بود و حس خوردن آب دریارو داشت و بعد از خوردن کل پارچ چند حرکت آسانا نوبت به برگرداندن کل اون آب و نمک شد.
آن هم باید ته حلق را با دو انگشت لمس می کردم و کل اون آب را برگردانم.
امروز روز وحشتناک و دردناکی بود و بعد از کلاس هم درد پا داشتم و هم چشمهام وحشتناک درد میکرد.
باشد که رستگار شویم

طرز تهیه ماکارونی با سویا + چگونه سویا را خوشمزه کنیم؟

طرز تهیه ماکارونی با سویا

مواد لازم :
ماکارونی فرمییک بسته
پیازدرشت یک عدد
بزرگ سویا دو پیمانه
فلفل دلمه ای متوسط یک عدد
پودر آویشن دو قاشق چای خوری
زردچوبه یک قاشق چای خوری پر
رب گوجه فرنگی
نمک و فلفل به اندازه لازم

طرز تهیه :

ابتداسویا را در آب گرم خیس کنید و یکی دو ق.س سرکه در آن بریزید و بعد از نیم ساعت در صافی ریخته و با دست خوب بفشارید تا آب سویا کاملاً گرفته شود.بعد داخل ماهی تابه و بدون روغن بریزید و چند دقیقه بدون روغن روی حرارت هم بزنید تاآب باقی مانده در سویا تبخیر شود.
حالا سویا را کناربگذارید تا بعد.
پیاز را ریز خرد کنید و باچند قاشق روغن تفت دهید تا نرم شود، فلفل دلمه ای را ریز خرد کنید وهمراه سویای آب گرفته ،پیاز و دو قاشق آبغوره اضافه کنید وپنج شش دقیقه تفت دهید و نمک و فلفل و زردچوبه و آویشن و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و حدود سه چهاردقیقه ی دیگر تفت دهید و سپس یک و نیم پیمانه آب درون آن ریخته و اجازه دهید با حرارت کم بپزد و به روغن بیفتد.
در یک ظرف مناسب آب به اندازه لازم ریخته و با دوسه ق.غ خوری نمک ، روی حرارت بجوشانید، وقتی آب جوشید ماکارونی را داخل آب جوش ریخته و اجازه دهید تا ماکارونی بپزد. بعد از پخت ، ماکارونی را در صافی ریخته و دوسه لیوان آب روی آن بریزید تا نمک اضافی آن گرفته شود.بعد داخل ظرفی که می خواهید ماکارونی را دم کنید ، کمی روغن ریخته و روی حرارت گذاشته تا گرم شود بعد ظرف رااز روی حرارت بردارید و یک تکه نان لواش ،
به عنوان ته دیگ بگذارید .بعد مخلوط سویا و ماکارونی آبکش شده را با هم مخلوط کنید وروی ته دیگ بریزید و با دم کنی و شعله پخش کن حدود بیست دقیقه با حرارت ملایم دم کنید.وسپس میل کنید.

************
چگونه سویا را خوشمزه کنیم؟
حتما در مورد سویا مطلب زیاد خوانده اید و گاهى از آن در تهیه غذاهاى مختلف استفاده کرده‌اید. اما با بو و طعم آن هنوز

مشکل دارید و یا به خاطر نفخ زیادى که ایجاد مى‌کند حاضر به استفاده دوباره از آن نیستید.
اما من با روشى که به کار بردم علاوه بر آنکه به طور کامل طعم و بو و حتى نفاخ بودن آنرا از بین بردم ، همچنین چند غذاى لذیذ به لیست غذاهاى خانواده اضافه کردم.
پیاز در غذاهاى رژیمى و سالم نقش اساسى دارد. البته به شرطى که از آن به شکل درست استفاده کنیم.
در این روش استفاده از  پیاز و چند ادویه و گرفتن آب سویاى خیس کمک زیادى به شما مى‌کند که یک غذاى خوب و خوشمزه داشته باشید.
در اینجا من ابتدا طرز تهیه خوراک سویا و سیب زمینى را آموزش مى‌دهم و در ادامه طرز پخت همبرگر گیاهى. امیدوارم این پست براى شما هم قابل استفاده باشد.

طرز تهیه خوراک سویا و سیب زمینى :
سویا : یک و نیم لیوان
پیاز متوسط : ۲ عدد
پودر تخم گشنیز : نصف قاشق غذاخورى
ادویه کارى : نصف قاشق غذاخورى
پودر سیر : نصف قاشق غذاخورى
نمک و فلفل : مقدارى
روغن : ۳ قاشق غذاخورى
سیب زمینى متوسط : ۳ عدد

طرز تهیه : سیب زمینى‌ها را پوست گرفته و نگینى خرد کرده و با آب و کمى نمک بپزید ولى له نشود و سپس آبکش کنید.
سویا را در آب ولرم ۳۰ دقیقه خیسانده و سپس آب آن را خارج کنید. براى این کار سویاى خیس را در پارچه اى ریخته و آن را محکم فشار دهید تا آب آن خارج شود. چون خود این آب یکى از عوامل نفخ سویاست.
با یک چاقوى تیز و روى تخته مخصوص آشپزى سویا را ریز خرد کنید.
پیاز‌ها را خرد کنید و در ظرف پخت با ۱ قاشق روغن خوب مخلوط کنید و سپس شعله زیر آن را روشن کنید و ۲ دقیقه با حرارت کم تفت دهید و سپس سویاى خرد شده را روى پیاز‌ها بریزید و در ظرف را ببندید.
۲ یا ۳ دقیقه که گذشت در ظرف را باز کرده و مواد را کمى هم بزنید. حرارت در تمام مدت پخت باید کم باشد چون از روغن کم استفاده مى‌کنیم.
مرتب در ظرف را باز کنید و هم بزنید و بعد از ۱۰ دقیقه ۲ قاشق روغن اضافه کنید و در اینجا ادویه ها را هم روى مواد ریخته و خوب تفت دهید. با فاصله کم سر بزنید که ته نگیرد و مرتب هم بزنید تا هم پیاز ها کوچکتر شوند و هم ادویه ها خوب تفت بخورند.
سیب زمینى‌هاى پخته را هم اضافه کرده و نمک و فلفل زده و چند دقیقه سیب زمینى‌ها را همراه مواد تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

نکته : پودر تخم گشنیز هم خوشبو کننده و طعم دهنده این غذاست و هم ضد نفخ است.
نکته : با همین مواد و اضافه کردن کمى جعفرى خرد شده مى‌توانید سمبوسه هاى خوشمزه هم درست کنید.

طرز تهیه همبر‌گر گیاهى :

مواد لازم :
سویا : یک و نیم لیوان
پیاز : ۲ عدد متوسط و نگینى خرد شده
هویج و کدوى متوسط : هرکدام ۳ عدد درشت رنده شده
تخم مرغ : ۱ عدد
خمیر ۱ نان باگت (درشت پودر شده)
پودر تخم گشنیز و ادویه کارى پودر سیر : هرکدام نصف قاشق غذاخورى
زرد چوبه و نمک و فلفل : مقدارى
روغن براى سرخ کردن

طرز تهیه : سویا را به روش بالا (خوراک سویا و سیب زمینى) آبکش و سپس چرخ کنید.
همه مواد را در ظرف ریخته و خوب مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه استراحت دهید تا خمیر باگت آب مواد را به خود جذب کند و دوباره کمى ورز دهید. می بینید که چسبندگى مواد بیشتر شده است.
از مواد به اندازه یک پرتقال درشت جدا کرده و به شکل همبر فرم داده و با کمى روغن و حرارت متوسط سرخ کنید.

نکته : وقتى پیاز را نگینى خرد کنید موقع سرخ شدن همبرها خوش طعم و خوش بو مى‌شوند.

جلسه سوم یوگا

به هفته سوم رژیم پاکسازی رسیدم.
کمی سخت شده اما تجربه های خوبی هم کسب کردم.
یکی از کارهایی که این هفته انجام دادیم درست کردن ماکارونی با سویا بود. من که اصلا تجربه پخت سویا رو نداشتم برای اولین بار و با کمک اینترنت و dvd آموزش گیاهی ماکارونی بسیار دلچسبی درست کردم و واقعا خوشمزه شده بود.
در یک پست جداگانه طرز تهیه سویا رو براتون میزارم و توصیه میکنم حتما مصرف کنید. مقوی ، سالم و واقعا خوشمزه است.
این هفته آگنی سار را به کارهای صبح اضافه شد.
آگنی سار یعنی دفع مواد سمی و در این روش آگنی سار صبح پس از شستن زبان، دو لیوان آب، در هر لیوان یک قاشق چایخوری نمک و نصف لیمو ترش را میریزیم کل دو لیوان را میخوریم.
بعد از خوردن آنها در محیط یوگای خود چهارزانو نشسته و انگشت وسط خود را درون ناف و مابقی انگشتان چسبیده به هم روی شکم می گذاریم و دست را بدون جمع کردن شکم به داخل فشار می دهیم و چند ثانیه نگاه می داریم و سپس رها میکنیم.
این عمل در روز اول با ۳۰ عدد شروع میشود و هر روز ۳ عدد به آن اضافه میکنیم تا به ۶۰ برسیم.
من خودم ۳تا ۱۰ تا شروع کردم و هر دفعه یکی به سه مرحله ام اضافه میکنم.
در صفحه ۸۱ جزوه مزایای آگنی سار و موانع آن آمده است.
ورزش های اضافه شده این هفته:
پس از انجام تمرینات ایستاده هفته های قبل ابتدا بصورت تاد آسانا بایستید و دستها را کشیده به سمت جلو بگیرید و انگشتها را کاملا از هم باز کنید، در این حالت زانو ها را خم کرده و بصورت نیمه نشسته قرارگیرید در حالت بازدم است و بعد دوباره بایستید که دم انجام می دهیم.
بعد تمرینات نشسته است که روش نشستن در صفحه ۱۱  جزوه به نام داندآسانا آمده و حرکات پاوان موکت آسانای پا را مطابق صفحه ۱۰ جزوه انجام می هیم بعد حرکت نیم پروانه و اگر تمرینات خوب پیش رفت و توانستیم پروانه را انجام میدهیم.
تمرینات بعدی خوابیده است که روش خوابیده به پشت ( شاواسانا) در صفحه ۱۰ جزوه آمده و تمرینات آن وضعیت قفل پا ( صفحه ۱۳) و پیچ ساده خوابیده در صفحه ۱۴ می باشد.
فیلمهای آموزشی این هفته شامل مدیریت استرس در قالب چهار dvd بوده و در جزوه نیز بخش آیورودا، استرس و پاکسازی مطالعه شود.
خیلی داره سخت پیش میره.
خدا کمکم کنه